Leverantörsfakturor

Ny hantering av fakturor

Från och med 1 januari 2019 kommer samtliga fakturor med ogiltigt referensnummer eller felaktig fakturaadress att returneras. Ansvaret för att lämna ett giltigt referensnummer och korrekt fakturaadress ligger alltid hos beställaren. Då dessa uppgifter måste framgå på leverantörsfakturan vill vi därför uppmana dig som leverantör att alltid kräva det vid försäljning av vara/tjänst.

Vi tar emot e-fakturor

För att göra hanteringen av leverantörsfakturor mer effektiv, snabbare och säkrare vill vi ta emot elektroniska fakturor. Vi hoppas att ni hjälper oss med detta och själva vill dra nytta av e-fakturans fördelar. Följ anvisningarna nedan. Då är ni tryggade en bra och bekväm lösning.

Vi vill att alla fakturor från er skickas som e-faktura senast 2019-02-01.

Observera att det är Svefaktura och inte faktura per mejl eller PDF. Svefaktura kallas formatet som är standard för e-fakturor i Sverige. Vi har sett till att det finns enkla metoder och tjänster att tillgå för er, oavsett storlek på bolag eller tekniska förutsättningar. I upphandlingar kräver vi e-fakturor från våra leverantörer.

Lagkrav

Från den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med e-faktura.

Komma igång med e-faktura

Det är lätt att komma igång med e-fakturor. Oskarshamns kommun samarbetar med InExchange. För information om hur ni enklast skickar e-fakturor tar ni kontakt med InExchange, på 0500–44 63 60 (välj 1 för att komma direkt till en säljare). Ni kan också gå in på www.inexchange.se, för mer information. InExchange har allt från webbregistrering till lösningar för att skicka e-fakturor direkt från ert affärssystem.

Har ni redan en tjänst för att skicka e-fakturor kontaktar ni er befintliga operatör vid behov av hjälp.

Vårt GLN-nummer: 7362120000760

Tänk på att ange referensnummer

Observera att vi har referenskontroll och en korrekt referensnummer måste anges. Ni ska få referensnumret av beställaren och den ska bestå av 11 siffror. En faktura som saknar referensnummer eller har ett ogiltigt referensnummer stoppas av InExchange.

Betalningsvillkor

Våra betalningsvillkor är 30 dagar efter fakturans ankomst eller godkänd leverans om den infaller senare. Inga expeditionsavgifter, faktureringsavgifter eller liknande avgifter accepteras. Inte heller accepteras undantag från räntelagen.