Ny e-tjänsteplattform på gång

En illustration av en dator, en surfplatta och en mobiltelefon med loggotypen för BankID på skärmarna.

Under hösten kommer Oskarshamns kommun, tillsammans med sex andra kommuner i länet att lansera en ny gemensam e-tjänstplattform. En smidig digital lösning som kommer att underlätta för våra invånare och företag att nyttja kommunal service när och var det passar dem bäst.

Under ungefär ett år har Oskarshamns kommun tillsammans med sex andra kommuner i länet drivit ett gemensamt projekt för e-tjänster, Cesam H. Syftet med projektet är att kunna leverera ökad service och bättre tillgänglighet genom att skapa smidiga digitala lösningar.

Den nya gemensamma e-tjänsteplattformen blir tillgänglig dygnet runt för att du ska kunna uträtta dina ärenden när och var det passar dig, i din dator eller på din smarta telefon.

E-tjänsteplattformen beräknas komma på plats någon gång under hösten och kommer att finnas på respektive kommuns webbplats, under något som kallas "Mina sidor". Genom att logga in med e-legitimation kommer du att kunna hantera diverse ansökningar, föra dialog med tjänstemän eller få status för pågående ärenden i din kommun. Det kommer att påminna om hur vi hanterar ärenden på exempelvis banker, Skatteverket och Försäkringskassan.

Till att börja med blir det enklare e-tjänster som lanseras, men ambitionerna är att digitalisera så mycket som möjligt av kommunikationen mellan e-tjänsterna och kommunernas verksamhetssystem.

De kommuner som ingår i projektet är Hultsfred, Högsby, Kalmar, Mönsterås, Mörbylånga, Nybro och Oskarshamn.

Läs pressmeddelandet som släpptes i juli.