Akut hjälp

Ring 112

Hit ringer man om man är i en akut nödsituation och behöver hjälp på en gång. Beroende på vad det gäller så kan man få hjälp av till exempel ambulans, brandkår eller polis. På SOS Alarms webbsida kan du läsa mer om 112.

Social beredskap

Individ- och familjeomsorgen och Område Etablering har social beredskap kvällar, nätter och helger (utanför ordinarie öppettider). Den sociala beredskapen hanterar barn som far illa, våld inom familjen samt akut behov av vård för personer med missbruk. Du kan nå den sociala beredskapen via polisen på telefon 114 14. Polisen bedömer om problemet är så akut att det inte går att invänta ordinarie öppettid.

Ring 114 14

114 14 är polisens telefonnummer för ärenden som inte är akuta, till exempel en polisanmälan. Man kan ringa hit var man än är i landet och bli kopplad till närmsta polismyndighet. Om man är utomlands och vill ringa polisen så ringer man
+46 77 114 14 00.

Sjukvårdsrådgivningen 1177

Sjukvårdsrådgivningen svarar på dina frågor, bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och hänvisar dig till rätt vårdmottagning när så behövs. Här arbetar sjuksköterskor med hög kompetens och lång erfarenhet. Sjukvårdsrådgivningen är öppen dygnet runt.

113 13 - information vid olyckor och kriser

Till 113 13 kan allmänheten ringa då man vill ha information om allvarliga olyckor som en stor trafikolycka eller brand, eller vid kriser som exempelvis större stormar, översvämningar eller sjukdomsutbrott. Numret är ett stöd för kommuner och andra ansvariga aktörer och förmedlar information till allmänheten vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. Allmänheten ska också via tjänsten kunna lämna information om allvarliga olyckor och kriser. Mer information finns på SOS Alarms hemsida.

Psykiatrisk akutmottagning

Behöver du eller någon i din närhet snabb psykiatrisk hjälp ska du vända dig till en psykiatrisk akutmottagning. Den har öppet dygnet runt. Den psykiatriska akutmottagningen i Västervik har telefon 0490-864 73.

Barnens hjälptelefon, Bris 116 111

Till Bris kan man ringa om man vill prata med en vuxen. Samtalet syns inte på telefonräkningen. BRIS vuxentelefon om barn 077-150 50 50

BRIS tar emot samtal från vuxna som behöver någon att prata med kring frågor och oro som rör barn. Det kan vara allt från svåra till mer vardagliga frågor.

Kvinnofridslinjen 020-50 50 50

Kvinnofridslinjen är en nationell stödtelefon för den som utsatts för hot, våld eller sexuella övergrepp. Anhöriga och närstående kan också ringa. Man kan ringa dygnet runt och samtalet är gratis. Samtalet syns inte på telefonräkningen.

Brottsofferjouren 0200-21 20 19

Brottsofferjouren är en ideell förening som ger stöd till personer som utsatts för brott, blivit vittne till brott eller är anhörig eller närstående till brottsoffer. Dit kan man ringa och vara anonym om man vill och få stöd och information.

Barn- och ungdomspsykiatriska akutmottagningen
Västervik 0490-879 15

BUP-akuten har som uppdrag att möta familjer och individer som behöver ett snabbt bemötande i akuta sammanhang. Teamet arbetar främst med korta fokuserade insatser, för att sedan kunna länka över till för sammanhanget adekvat ordinarie verksamhet. Barn- och ungdomspsykiatriska akutavdelningen Kalmar 0480-812 94

BUP akutavdelning i Kalmar består av en akutslutenvårdsavdelning med fyra vårdplatser. Hela länet är upptagningsområde. Hjälplinjen - kostnadsfri psykologisk hjälp 020-22 00 60

Öppet 13-22 alla dagar Alla människor går igenom kriser någon gång i livet. En kris innebär att ställas inför en situation som upplevs svår att hantera. Det kan handla om dig själv eller någon som står dig nära. Många gånger tar man sig igenom krisen på egen hand eller med stöd av närstående men ibland är det lättare att prata med en utomstående.

Jourhavande kompis

Jourhavande kompis är en chattjour som barn och ungdomar upp till 25 år kan vända sig till för att snacka om precis vad som helst. Chatten har öppet vardagar mellan klockan 18.00 – 22.00 och helger klockan 14.00 – 18.00

Fråga UMO

UMO är din ungdomsmottagning på nätet. Deras frågefunktion beskriver sig så här:

Fråga UMO öppnar klockan 14.00 varje dag. Det är för att vi ska kunna hålla öppet på eftermiddagen och kvällen då många vill ställa sin fråga.

Vi kan ta emot ett visst antal frågor per dygn och när vi har nått det antalet stänger vi. Då är du välkommen tillbaka nästa dag istället.

Kommunens krisberedskap (POSOM)

Kontakta oss

Socialförvaltningen

Se hemsidan Akut hjälp för respektives kontaktuppgifter.