Hemtjänst

Vad är hemtjänst

Hemtjänsten är basen i äldre- och handikappomsorgen och innehåller service- och omsorgsinsatser i ditt hem. Dessa insatser ska underlätta möjligheterna att bo kvar i den egna bostaden så länge man själv önskar.

Serviceinsatser är praktisk hjälp med städning, tvätt, inköp, matdistribution mm. Omsorgsinsatser är personlig omvårdnad i form av hjälp vid dusch/badning, av- och påklädning, toalettbesök, överflyttning mm. Det kan också vara insatser för att bryta isolering och för att känna trygghet och säkerhet i hemmet.

I hemtjänsten finns personal dygnet runt. Dag – och kvällstid ansvarar en hemtjänstgrupp för service- och omsorgsinsatser, en nattpatrull ansvarar för omsorgsinsatser nattetid.

Hemtjänstgruppens och nattpatrullens arbete utgår från biståndshandläggarens beslut. Hur insatserna ska utföras, görs upp mellan den enskilde och personalen genom att man upprättar en genomförandeplan.

Hur ansöker jag

Alla insatser grundar sig på en ansökan från den enskilde eller från en godkänd företrädare.

Med ansökan som grund startar biståndshandläggaren en utredning som omfattar:

  • kartläggning och bedömning av den enskildes behov
  • prövning av rätten till bistånd
  • överenskommelse om insatser

Visar utredningen att insatserna behövs, beviljas ansökan, om inte avslås den. Den enskilde har rätt att överklaga ett avslag till länsrätten.

Du ansöker om hemtjänst genom att fylla i en blankett som du skickar till kommunen. Du kan också ansöka genom att boka möte med en biståndshandläggare - en tjänsteman som tar reda på dina behov och om du uppfyller kraven för att få hemtjänst.

Biståndshandläggarna når du på telefon 0491 – 88000

Vad kostar det?

Hur mycket du ska betala för hemtjänsten beror på:

  • din inkomst
  • din hyra
  • ett minimibelopp
  • antalet timmar som du får hjälp av hemtjänsten

Minimibeloppet är ett lagstadgat belopp som följer prisbasbeloppet och som årligen fastställs av regeringen. Detta belopp undantas från inkomsten tillsammans med din hyra när vi beräknar det utrymme du har att betala i omvårdnadsavgift.

Minimibeloppet ska täcka dina normala levnadskostnader för till exempel livsmedel, kläder, och sjukvård.

 

Kontakta oss

Chef för Biståndshandläggare
Cecilia Wahlström
Tfn: 0491-76 48 08
Sektionschef
Catharina Claesén Engström
Tfn: 0491-76 44 02
Sektionschef
Karin Torstensson
Tfn: 0491-76 44 03
Områdeschef Äldreomsorgen
Helena Steen
Tfn: 0491-889 40