Nu blir det enklare att felanmäla

Krossat glasfönster.

Nu blir det enklare att anmäla skadegörelse eller saker som inte fungerar som det ska i kommunen. Med några enkla knapptryck får vi all den information vi behöver för att åtgärda de brister du upptäckt.

Att ta emot felanmälan är såklart inget nytt men förutom per telefon och mejl finns nu nio e-tjänster för felanmälan samlade på en plats på oskarshamn.se

– Vi vill att det ska bli lättare för invånare och besökare att lämna tips på saker som inte fungerar. Det är till stor nytta för oss att få anmälningarna på det här viset och att vi tillsammans kan hjälpas åt att hålla Oskarshamn ”helt och rent”, säger Ellinor Roos, chef på Servicecenter.

E-tjänsterna hjälper invånaren att lämna den information som behövs för att det ska bli så enkelt som möjligt att åtgärda felet, och det går också att bifoga bilder till sin anmälan och visa på karta var felet finns någonstans.

– På så sätt får vi in mer exakt information om vad som är fel och var. Det är vår förhoppning att vi, genom dessa nya tjänster, gör det enklare att anmäla fel och brister. Med detta underlag kan vi lägga mer tid på att effektivt fixa problemen, säger gatuchef Göran Svensson.

Den som använder e-tjänsterna kan logga in med Bank-ID för att registrera ett ärende, men det går också bra att använda e-tjänsterna för felanmälan utan att logga in. Även den som inte loggar in kan be om att få återkoppling via e-post och genom det följa sin felanmälan. 

 – Det ska vara lätt att få kontakt med kommunen alla tider på dygnet och alla dagar i veckan. Om du till exempel upptäcker att cykelvägen är ojämn är det lättare att klicka in det direkt i din mobil, än att vänta till kontorstid dagen efter, säger Ellinor Roos.

Besök sidan för felanmälan.