Sopor och återvinning – lättläst
I Oskarshamns kommun sorterar vi soporna.
Det vinner både du och miljön på.
Du ska sortera ut allt som varit förpackningar av:
- glas
- metall
- papper
- kartong
- plast
- tidningar
och lämna på den närmaste återvinningsstation.
Det finns farligare avfall som exempelvis
- glödlampor
- batterier
- färgrester
- lösningsmedel
- och andra kemikalier
Detta ska lämnas på en återvinningscentral.
Andra vanliga sopor från huset kan du lämna i soptunnan.
I den gröna påsen kan du lägga matrester och annat avfall som komposteras.
I den röda påsen lägger du sopor som ska brännas.
Det är Kretslopp Sydost som sköter sophämtningen och avfallshanteringen i Oskarshamns kommun.