Kvalitet och jämförelse inom socialtjänstens verksamheter
Inom socialtjänsten pågår det ständigt ett kvalitetsarbete för att du ska kunna få bästa möjliga service, vård och omsorg. Arbetet ger oss möjligheter att kontinuerligt rätta till fel och brister och ständigt förbättra verksamheten.
Kvaliteten måste alltid bedömas utifrån ett brukarperspektiv. Det är i det dagliga mötet mellan brukare och personal som kvaliteten skapas. För att det dagliga mötet ska bli av god kvalitet krävs att de bakomliggande processerna och strukturerna i verksamheten fungerar och ger förutsättningar för detta.
Den data som vi använder för att följa upp kommer från såväl officiell statistik som samlas in av svenska myndigheter som frivilliga undersökningar där Oskarshamns kommun deltar eller själv genomför.
Här hittar du några av de verktygen för statistik och jämförelser som vi använder.
Brukarundersökning, myndighetskontakten inom individ- och familjeomsorg (IFO)
Var je år under september–oktober genomför Individ- och familjeomsorgen en brukarundersökning där alla som haft ett besök eller möte med individ- och familjeomsorgen under insamlingsperioden erbjudits att besvara enkäten. Undersökningen riktar sig till ungdomar mellan 13 och 20 år inom social barn- och ungdomsvård, vårdnadshavare till barn och ungdomar upp till 18 år inom social barn- och ungdomsvård, ekonomiskt bistånd samt missbruks- och beroendevård. Resultatet av brukarundersökningen publiceras sedan på Sveriges kommuner och regioners webbplats.
Socialstyrelsens undersökning – Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?
Socialstyrelsen skickar varje år ut en enkät ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen”. Syftet med undersökningen är att kartlägga de äldres uppfattning om sin vård och omsorg. Resultatet kan sedan användas för utveckling och förbättring av vården och omsorgen för de äldre. Undersökningen genomförs bland personer, 65 år eller äldre, som har hemtjänst eller bor på särskilt boende.
Vi vill erbjuda en äldreomsorg som håller hög kvalitet och Socialstyrelsens undersökning är ett viktigt redskap för oss i det systematiska kvalitetsarbetet. Vi vill ständigt bli bättre och kommer utifrån resultatet planera för insatser som kan förbättra våra tjänster.
Kommunens kvalitet i korthet (KKiK)
Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) består av cirka 40 mått som beskriver kommunens kvalitet och effektivitet inom tre viktiga områden:
- Barn och unga
- Stöd och omsorg
- Samhälle och miljö
Sveriges kommuner och regioner driver projektet, där cirka 180 av landets kommuner är med. Resultaten tas fram på samma sätt av alla deltagande kommuner. Därför blir det möjligt att jämföra vår kommuns resultat med andras.
Läs mer om KKiK på Sveriges kommuner och regioners webbplats
Kolada – databas för kommuner och regioner
Kommun- och regionsdatabasen Kolada en öppen och kostnadsfri databas som innehåller jämförbara nyckeltal om alla Sveriges kommuner och regioner. Databasen innehåller drygt 6 000 nyckeltal, det vill säga mått som är lämpade för jämförelser och täcker allt från demografi till hur mycket olika tjänster kostar. Här hittar du både färdiga samlingar och jämförelser liksom möjligheter till egna analyser.
Kolada bygger på uppgifter från ett stort antal myndigheter och organisationer, till exempel SCB, SKR, Valmyndigheten, Bolagsverket, Skolverket, Socialstyrelsen och BRÅ och erbjuder ett mer användarvänligt verktyg för analys än de rena statistikdatabaserna.
Kolada Jämföraren – nyckeltal för Oskarshamns kommun
Öppna jämförelser av kommunal hälso- och sjukvård samt socialtjänstens verksamheter
Öppna jämförelser innehåller indikatorer och nyckeltal på lokal, regional och nationell nivå. De gör det möjligt att jämföra hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens kvalitet i hela Sverige. Jämförelserna ger insyn och kan användas för att analysera, följa upp och utveckla hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens verksamheter på olika nivåer.
Öppna jämförelser för kommunal hälso- och sjukvård och socialtjänst tas fram av Socialstyrelsen i samverkan med Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, och i samråd med Vårdföretagarna och Famna.
Äldreguiden
På webbplatsen Äldreguiden kan du jämföra hemtjänst och äldreboende. Äldreguiden är en tjänst från Socialstyrelsen och vänder sig till dig som ska söka äldreomsorg till dig själv eller en närstående. Här får du information om äldreboenden och hemtjänster i hela Sverige.