Kontakta Oskarshamns kommun

1. Servicecenter – din kontakt med kommunen

Oskarshamns kommun är en stor organisation och det är inte alltid lätt att veta vem som kan svara på vad, därför finns Servicecenter.

Till oss är du välkommen med alla frågor som rör den kommunala servicen. Vill du veta hur du ansöker om hemtjänst? Eller hur du får en förskoleplats till ditt barn? Hur du bokar en borgerlig vigsel? Eller har du sett att ett hål i gatan behöver lagas?

Vi lyssnar, tar emot synpunkter, guidar och hjälper dig. Har vi inte svaret du är ute efter ser vi till att vägleda dig vidare tills du finner dina svar. Servicecenter ökar tillgängligheten och kvalitén på informationen och ger likvärdig service till alla. Välkommen med dina frågor till oss!

Servicecenter – your contact with the Municipality

Att komma i kontakt med Servicecenter är enkelt

Du kan ställa dina frågor via telefon, e-post eller besöka oss personligen.

Vi finns i Stadshusets huvudentré, Varvsgatan 8, Oskarshamn.

Telefon: 0491-880 00

Om du vet namnet på den du söker, tryck 1 för att komma till röststyrning. Eller vänta kvar så kommer du till en kommunvägledare.

E-post: servicecenter@oskarshamn.se

Kontakta oss via Texttelefoni.se

Texttelefoni.se förmedlar samtal mellan text och tal, både på svenska och engelska. Tjänsten är till för de som vill kommunicera helt eller delvis genom text och för talande och hörande som vill ringa någon som kommunicerar via text. Tjänsten passar även hörselskadade som gärna pratar själva och för hörande som har talsvårigheter. Samtal förmedlas ordagrant, på svenska eller engelska, i realtid. Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.

SIP-adress för samtal från digitala texttelefoner: texttelefon@texttelefoni.se

Analog texttelefon: 020-600 600

Telefon: 020-600 650

Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via tjänstens webbplats eller mobilappen som finns tillgänglig på Google Play och App Store.

Mer information om Texttelefoni.se hittar du på www.texttelefoni.se

Kontakta oss via Teletal

Teletal är en samtalsförmedlande tjänst för alla som behöver hjälp och stöd i telefonsamtal. De samtalande parterna har direktkontakt med varandra och en samtalstolk ger stöd vid behov, till exempel med att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att anteckna vad som sägs. Samtalen rings med en vanlig telefon och genomförs som ett trepartssamtal. Teletal tolkar endast på svenska och tjänsten är kostnadsfri.

Telefon: 020-22 11 44

Mer information om Teletal hittar du på www.teletal.se

Kontakta oss via Bildtelefoni.net

Den samtalsförmedlande tjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade.

Tjänsten är kostnadsfri och du kan använda den så mycket du vill. Tjänsten är öppen dygnet runt – året runt!

SIP-bildtelefon: tolk@tolk.sip.nu

Telefon: 020-28 00 20

Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via tjänstens webbplats eller mobilappen som finns tillgänglig på Google Play och App Store.

Mer information om Bildtelefoni.net hittar du på www.bildtelefoni.net

Våra öppettider

Måndag–fredag 07.30–16.30

2. Felanmälan

Anmäl via e-tjänst

Om du upptäckt något som är trasigt eller fel kan du, på ett enkelt sätt, informera oss genom våra e-tjänster för felanmälan. Det kan till exempel handla om en vattenläcka, trasig gatubelysning, ett hål i gatan, nedskräpning eller andra typer av fel.

Anmäl fel här

Anmäl via telefon

Vill du hellre kontakta oss på telefon, ringer du till Servicecenter 0491-880 00, servicecenter@oskarshamn.seunder kontorstid. Servicecenter tar emot alla felanmälningar om fastigheter, vatten och avlopp, gator och vägar, parker, skog och lekplatser, parkeringsautomater, bussväntkurer, gatubelysning eller andra typer av fel.

Övriga tider sker akut felanmälan till följande telefonnummer:

  • Fastigheter, telefon 0491-76 41 99
  • Vatten och avlopp, telefon 0470-176 60
  • Gator och vägar, telefon 0470-176 60
  • Parker, skog och lekplatser, telefon 0470-176 60
  • Parkeringsautomater, telefon 0491-76 41 99
  • Bussväntkurer, Kalmar länstrafik, telefon 010-21 21 000
  • Fritidskontorets anläggningar: 0491-881 84

3. Socialjour - Sydostjouren

När inte övrig socialtjänst är tillgänglig är vår gemensamma socialjour Sydostjouren öppen. Du når Sydostjouren kvällar, nätter och helger via 020-45 39 00. Sydostjouren tar emot anmälningar om barn som far illa, våld inom familjen samt akut behov av vård för personer med missbruk.

4. Synpunkter och medborgarförslag

Vi vill bli ännu bättre! Berätta vad du tycker om tjänsterna och servicen som Oskarshamns kommun levererar. När du skickar en synpunkt registreras din fråga som en allmän handling i Oskarshamns kommun. Du kan välja att vara anonym men då kan vi inte heller kontakta dig.

Här kan du lämna en synpunkt på kommunens service.

Mer om synpunkter och medborgarförslag.

5. Kontakta politiker

Det är viktigt att de som representerar dig får veta vad du tycker.

Kontaktuppgifter till alla förtroendevalda inom Oskarshamns kommun.