Lämna sidan nu

Misstanke om barn som far illa

Ett barn håller i sin nallebjörn. Nallebjörnen har ett plåster i pannan.

Misstänker du att ett barn i din närhet far illa eller känner du oro för ett barn? Tveka inte att kontakta kommunens socialtjänst. Dina misstankar behöver inte vara bekräftade och du behöver inte ha några ”bevis” för att ringa till oss.

Om du misstänker att ett barn far illa, kontakta mottagningsteamet vid Barn- och familj i Oskarshamns kommun på telefon 010-35 62 086 eller 010-35 62 088. Efter kontorstid, kvällar och helger, ringer du till socialjouren Sydostjouren på telefon: 020-45 39 00.

Är någon i akut fara ska du ringa 112.

Du kan även göra en orosanmälan till oss skriftligt via blankett.

Vem ska anmäla?

Du som arbetar inom skola, vård, omsorg eller med socialt arbete har anmälningsplikt. Det innebär att du ska anmäla om du misstänker att ett barn far illa. Samma sak gäller om du tror att en ungdom eller vuxen har problem med missbruk.

Även som privatperson bör du kontakta oss om du tror att ett barn eller en ungdom far illa och kan behöva hjälp. Är du osäker på om du bör anmäla, får du råd av oss.

Mer information om anmälan till socialtjänsten vid kännedom eller misstanke om att ett barn far illa (socialstyrelsen.se)

Hur anmäler jag?

Anmäl på telefon eller via blankett. En orosanmälan som kommer in till socialkontoret via blankett hanterar vi enbart under kontorstid. Om du gör en orosanmälan vid en annan tidpunkt handlägger vi den nästa arbetsdag.

Att vara anonym och sekretess

Om du vill göra en anonym anmälan använder du enklast vår blankett. Du kan alltid vara anonym så länge du inte uppger personuppgifter vid kontakten med oss. Personuppgifter är exempelvis namn, telefonnummer och din e-postadress.

Du som gör en anmälan i ditt arbete kan inte vara anonym. Arbetar du inom skola, vård, omsorg eller socialt arbete har du anmälningsplikt och ska anmäla om du misstänker att ett barn far illa.

När du har gjort en anmälan

När du har skickat in din anmälan görs en så kallad förhandsbedömning. Det innebär att den eller de personer som anmälan gäller blir kontaktade av socialtjänsten, till exempel av en socialsekreterare. En socialsekreterare arbetar med att ge hjälp och stöd till personer som kommer till socialförvaltningen.

Därefter säkerställer Barn- och familj vilken form av stöd eller skydd som barnet eller familjen behöver och tar ställning till om utredning ska inledas eller inte.

Om det blir en utredning

En socialsekreterare tar över ansvaret när det blir aktuellt med en utredning. Utredningen får ta högst fyra månader. Därefter ser man till att barnet och familjen får den hjälp den behöver.

Hur går en utredning till?

När socialtjänsten får veta att ett barn kan behöva hjälp gör en socialsekreterare en utredning tillsammans med familjen.

För att ta reda på barnets behov av stöd och/eller skydd pratar socialsekreteraren med både föräldrarna och barnet. Vid behov kan vi även kontakta andra personer som är viktiga för familjen. Till exempel personal förskola och skola, för att få en bild av barnets livssituation. Socialtjänstens arbete bygger på ett nära samarbete med föräldrarna för att vi tillsammans ska komma fram till vilket stöd som är lämpligt.

Vid samtalen använder socialsekreteraren utredningsmodellen BBIC, det står för Barns Behov i Centrum. Enligt BBIC ska barn som har stöd från socialtjänsten få samma chans i livet som andra barn.

Efter utredningen fattar vi ett beslut

Socialsekreteraren antecknar vad som kommer fram i samtalen. När en utredning har pågått i ungefär fyra månader gör socialsekreteraren en sammanställning av uppgifterna. Sammanställningen blir sedan ett beslutsunderlag som innehåller förslag på vilken hjälp som bäst tillgodoser barnets behov. Du får ta del av underlaget och har rätt att lämna din åsikt om innehållet i utredningen innan beslut fattas. Utredningstiden kan förlängas om det finns särskilda skäl till det. Utredningen ska göras klar även om familjen flyttar till annan kommun.

Överklagan

Om du är missnöjd med ett beslut kan du överklaga det. Din socialsekreterare kan ge dig mer information om hur en överklagan går till.

När vi placerar ett barn

Ibland behöver vi placera ett barn, i samförstånd med föräldrarna eller mot förälderns vilja. Det kan vara ett barn som behöver skydd, eller om vi inte kan komma överens med föräldrarna om vilken hjälp som behövs. Då följer vi lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU. Då beslutar förvaltningsrätten om vilken hjälp som behövs och både barnet och föräldrarna får hjälp av en advokat.

Varje barn får en särskilt utsedd socialsekreterare som hen har kontakt med under placeringen eller när barnet har beviljats en kontaktperson eller kontaktfamilj.

Tolk

Du har rätt att begära tolkhjälp om du inte talar eller förstår svenska. Du har även rätt till tolk om du är allvarligt hörsel- eller talskadad.

Vi har tystnadsplikt

All personal på socialkontoret har tystnadsplikt. Det betyder att vi inte får lämna ut uppgifter om dig till någon annan eller andra myndigheter utan ditt medgivande eller stöd i lagen.

Kontakt
Reception Barn och familj
Telefon: 010-35 62 080
Besöksadress:
Hantverksgatan 64
572 57 Oskarshamn

Öppettider

Måndag: klockan 08.30–17.30
Tisdag–torsdag: klockan 08.30–16.00
Fredag: klockan 08.30–14.30

Lunchstängt varje dag klockan 12.00–13.00.

I Barn och familj ingår utredningsenheten, placeringsenheten samt råd- och stödenheten.