Konsumentvägledning

Illustration av en stolpe med vägvisningspilar som det står E-handel, Klaga/Reklamera, Lag och rätt, Ångra och Köpekontrakt på.

Välkommen till konsumentvägledningen i Oskarshamn!

Kostnadsfri rådgivning erbjuds  för konsumenter som bor i Oskarshamn, Högsby och Hultsfreds kommun.

Här kan du se Konsumentverkets film som beskriver kortfattat vad den kommunala konsumentvägledningen är och gör. 

Till konsumentvägledaren kan du vända dig

  • för att få råd före ditt köp.
  • för att få veta vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument.
  • för att få information om vilka regler och lagar som gäller för dig som konsument.
  • för att få information hur du gör om du ska klaga.
  • för att få information hur du ska göra när du och ett företag inte är överens.

Ställ dina frågor till oss

Via vår enkla e-tjänst kan du  som bor i Hultsfred, Högsby eller Oskarshamn ställa frågor till oss om exempelvis reklamationer och lagar inom konsumentområdet. Om du har lämnat alla uppgifter som behövs, så kommer du att få en återkoppling inom två arbetsdagar. Längre tid vid semestertider.

Ställ din fråga

Hållbar konsumtion

Vad vi som konsumenter väljer att köpa påverkar oss själva och andra människor, djur, natur och hela ekosystem. Därför är det viktigt att konsumera på ett hållbart sätt. På den här sidan har vi samlat länkar som kan ge dig tips om hållbar konsumtion.

Information till grupper och föreningar

Boka kostnadsfritt besök av konsumentvägledaren som berättar om konsumentens rättigheter och skyldigheter.

Kontakt
Konsumentvägledare
Telefon: 010-35 60 000

Konsumentvägledaren återkopplar till dig inom två arbetsdagar.

Vid brådskande ärenden kontakta Hallå Konsument, 0771-525 525, info@hallakonsument.se.