Turistekonomisk succé för O-Ringen Smålandskusten!

Vy över hamnen med segelbåt och publik längs kajkanten.

Orienteringstävlingen O-Ringen lockade drygt 21 700 deltagare och besökare till Smålandskusten och Oskarshamn. Och det har gett tillbaka till kommunen och regionen. O-Ringens egen undersökning av den så kallade turistekonomiska effekten visar att evenemanget gav 165 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning tillbaka till näringslivet.

Det var hösten 2018 som beslutet togs om att O-Ringen skulle genomföras på Smålandskusten med Oskarshamn som nav. De operativa förberedelserna har pågått sedan dess och när orienterarna nu äntligen fick inta Småland var det alltså 21 700 besökare som kom.

 – Det var ett modigt beslut som togs 2018 när avtalet skrevs på, där vi trodde på möjligheterna i evenemanget och på kraften i både organisationer och hos det ideella. Idag känner vi stor stolthet över att vi som plats stått värd för ett så stort evenemang som blev så lyckat. Såklart är det inte utan alla ideella timmar som föreningar lagt ner vi tillsammans kunde ro detta i hamn, säger Andreas Erlandsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Oskarshamns kommun.

Oskarshamns kommun har investerat cirka 7,5 miljoner kronor i O-Ringen, och förstås den arbetstid det inneburit att förbereda för evenemangen. Investeringen har hela tiden ansetts vara en stor möjlighet att visa upp platsen från sin bästa sida och att generera framtida besök till kommunen och regionen. En förhoppning var förstås att evenemanget skulle få en positiv effekt rent ekonomiskt och så blev verkligen fallet.

 – Det var med glädje vi tog emot rapporten om hög turistekonomisk effekt. Det kommer direkt tillbaka till näringslivet att vi från destinationsbolag och kommun har vågat satsa. Vi är såklart också glada över den stora andel som vill besöka oss igen eller rekommendera någon annan det, säger Johanna Asp, platsutvecklare vid Attraktiva Oskarshamn AB.

O-Ringens deltagare var också väldigt nöjda med arrangemanget och hela 94 procent ger betyget bra eller mycket bra när de ska utvärdera helhetsupplevelsen. Viljan att återvända samt att rekommendera Oskarshamn/Smålandskusten är också hög bland respondenterna, 77 procent svarade antingen ”ja absolut” eller ”ja kanske” på frågan om de kommer att återvända tillbaka igen, och 87 procent svarade på motsvarande sätt på frågan om de kommer rekommendera en vän att åka till Oskarshamn/Smålandskusten.

 – Äntligen har Smålandskusten visats upp för hela orienteringsrörelsen och vilken succé det blev. Att nu avsluta O-Ringen 2024 med dessa fantastiska siffror ger mig en varm känsla och en stor tacksamhet till alla funktionärer som arbetade tillsammans med ett leende trots många tuffa timmar för, under och efter arrangemanget, avslutar Anders Strömbäck som har varit projektledare.

Undersökningen är gjord av Upplevelseinstitutet  och görs på samma sätt varje år av O-Ringen. Att mäta turistekonomisk effekt görs genom en beräkningsmodell som beräknar turismens inverkan på den lokala ekonomin. Det är genom antalet besökare som man får fram en siffra för vad turismen genererat i form av övernattningar, mat, shopping, aktiviteter med mera.