Hemtjänst

Hemtjänsten arbetar med service- och omsorgsinsatser i ditt hem. Insatserna ska göra det enklare att bo kvar i den egna bostaden så länge du själv önskar.

Serviceinsatser är praktisk hjälp med exempelvis

  • städning
  • tvätt
  • inköp

Omsorgsinsatser är personlig omvårdnad i form av exempelvis

  • hjälp vid dusch eller badning
  • av- och påklädning
  • toalettbesök
  • insatser för att bryta isolering och för att känna trygghet och säkerhet i hemmet.

I hemtjänsten finns personal dygnet runt. Dag- och kvällstid ansvarar en hemtjänstgrupp för service- och omsorgsinsatser, en nattpatrull ansvarar för omsorgsinsatser nattetid.

Alla får en kontaktperson och en plan

När du beviljats insatser genom hemtjänsten erbjuds du en fast omsorgskontakt. Din fasta omsorgskontakt är utbildad undersköterska, och tillsammans går ni igenom hur den hjälp som du har fått beviljad ska utföras i en genomförandeplan.

Genomförandeplanen utformas utifrån dina behov och i nära dialog med dig och eventuellt dina närstående – om du önskar. Planen följs upp regelbundet och avstämning ska ske minst en gång i halvåret. I genomförandeplanen står det vad du klarar själv, vad du behöver stöd med och på vilket sätt stödet ska genomföras i din vardag.   

Ansöka om hemtjänst

Du själv eller en godkänd företrädare kan ansöka om att få insatser från hemtjänsten. Med ansökan som grund startar biståndshandläggaren en utredning som omfattar:

  • kartläggning och bedömning av behov
  • prövning av rätten till bistånd
  • överenskommelse om insatser

Om utredningen visar att insatserna behövs, beviljas ansökan, annars avslås den. Du har rätt att överklaga ett avslag till länsrätten.

Du ansöker om hemtjänst genom vår e-tjänst Ansökan om insatser - äldreomsorg. Du kan också ansöka genom att boka möte med en biståndshandläggare. En biståndshandläggare är en tjänsteperson som tar reda på dina behov och om du uppfyller kraven för att få hemtjänst.

När får jag besked?

Handläggningstiden är 1–4 veckor. I ärende där läkarintyg eller andra bedömningar krävs kan handläggningen ta längre tid.

Behöver du förändra den hjälp du redan har?

Du kan när som helst göra en ny ansökan om dina behov förändras. Om du redan har hjälp som du vill förändra ska du ta kontakt med en biståndshandläggare.

Biståndshandläggarna når du via kommunens servicecenter på telefon 010-35 60 000.

Hur mycket du ska betala för hemtjänsten beror på:

  • din inkomst
  • din hyra
  • antalet timmar som du får hjälp av hemtjänsten
  • ett minimibelopp

Minimibeloppet är ett lagstadgat belopp som följer prisbasbeloppet och som årligen fastställs av regeringen. Detta belopp räknas bort från inkomsten tillsammans med din hyra när vi räknar ut vilket ekonomiskt utrymme du har att betala omvårdnadsavgift.

Minimibeloppet ska täcka dina normala levnadskostnader för till exempel livsmedel, kläder och sjukvård.

Du kan själv välja om det är kommunen eller ett privat företag, så kallad utförare, som ska göra dina beviljade insatser. Detta kallas för kundval inom hemtjänsten. Privata utförare är företag som godkänts av kommunen. Det är inte säkert att det finns privata utförare i ditt område, eller för alla instatser du beviljats. 

Kommunens hemtjänst har ansvar för trygghetslarm och alla insatser på natten oavsett vilken utförare du väljer.

Att välja utförare av hemtjänst i Oskarshamns kommun

Att bli utförare av hemtjänst i Oskarshamns kommun