Processtödjare i flerspråkigt lärande

Arbetar med att stödja huvudmannen i arbetet med att systematiskt följa upp, analysera, planera och utveckla arbetet med nyanlända och flerspråkiga barns och elevers lärande.

  • På uppdrag av huvudmannen synliggöra det flerspråkiga lärandet utifrån framgångsfaktorerna i hela verksamheten.
  • Vid behov genomföra en nulägesbeskrivning, samt analys och nulägesbedömning.
  • Vid behov ta fram en utvecklingsplan tillsammans med huvudman kring flerspråkigt lärande.
  • Vara stöd för verksamheten i val och organisering av kommande utvecklingsinsatser kring flerspråkigt lärande.
  • Vara ett stöd för verksamheterna gällande kartläggning av nyanlända elever.
  • Bidra med sakkunskaper om svenska som andraspråk samt språk- och kunskapsutveckling ur ett flerspråkighetsperspektiv
  • Handleda och ge konsultation till pedagogisk personal gällande svenska som andraspråk och språk- och kunskapsutveckling ur ett flerspråkigt perspektiv.