Vår historia

Tidslinje med tidsaxel som visar år och olika illustrationer vid varje år.

Då och nu – stolta över vår historia tar vi oss an framtiden

Förr byggde vi stengärdsgårdar som ringlade sig genom flera socknar. I dag har vi industri, forskning och innovationer som når hela världen.

Varvsverksamhet har historiskt dominerat Oskarshamns näringsliv. Flera skeppsvarv var verksamma samtidigt under 1800-talet och början av 1900-talet. 1863 bildades Oskarshamns Mekaniska Verkstad som senare blev Oskarshamns varv. I början av 60-talet hade Oskarshamns varv cirka 1 450 anställda. Varvsverksamheten har funnits ända fram till våren 2024.

Hamnen är regionens största med bland annat färjetrafik till Visby på Gotland och Byxelkrok på Öland. Färjetrafiken till Visby startade 1875 och linjen har idag 400 000 resenärer per år.

Oskarshamns hamn har även omfattande godstrafik både nationellt och internationellt. Hamnområdet har utvecklats under åren. I dag är hamnoperatören Smålandshamnar ledande i regionen och ett viktigt nav för gods- och persontrafik.

Jungnerverken var ett fabriksområde som låg vid hamnen, den svenske uppfinnaren och ingenjören Waldemar Jungner startade det runt år 1905. Jungnerverken tillverkade batterier och under en period byggdes stridsvagnar där. Idag tillverkas batterier på Saft AB med 500 anställda.

1991 köpte det franska batteriföretaget SAFT verksamheten. 

Figeholms bruk har tillverkat isolationsmaterial till transformatorer sedan 1931. I dag driver Hitachi Energy verksamheten.

År 1946 startades Be-Ge Karosserifabrik. Här utvecklades den första moderna, fjädrande förarstolen för transportfordon. 1962 fortsatte expansionen och en fabrik uppfördes för tillverkning av lastbilshytter även i Holland.

1958 bildade Alf Josefsson och kompanjonen Nisse Andersson Oskarshamns Elektriska AB. Så småningom köpte Alf ut sin kollega och bildade Investmentbolaget Elajo – Erik Lennart Alf Josefsson i Oskarshamn. Under åren har företaget fortsatt att växa på flera orter i landet. I dag finns Elajo på över 40 orter i Sverige.

År 1966 förvärvades karosserifabrikerna av Scania-Vabis i Södertälje. Tillverkningen av lastbilshytter har blivit kvar på orten. Idag är Scanias fabrik i Oskarshamn länets största privata arbetsgivare och här tillverkas alla lastbilshytter till Scanias Europaproduktion.

Liljeholmens, som grundats i Stockholm på 1830-talet etablerades i Oskarshamn 1970. Idag är Oskarshamnfabriken världens största fabrik specialiserad på tillverkning av stearinljus och det produceras idag mer än 11 000 ton ljus per år.

Kärnkraften har i modern tid haft stor betydelse för Oskarshamns arbetsmarknad och näringsliv. Det har funnits tre reaktorer vid Oskarshamns kärnkraftverk. Den första reaktorn (O1)  invigdes 1972 medan den senaste reaktorn (O3)  invigdes 1985.

År 2016 togs beslut att två av reaktorerna skulle avvecklas i förtid. Oskarshamn 3 är en av världens största kokvattenreaktorer med en maximal effekt på 1450 MW.

År 1985 öppnades även mellanlagret Clab där allt använt kärnbränsle från de svenska kärnkraftverken lagras i väntan på slutförvar.

År 1992 inrättade OKG en vätgasanläggning. När den byggdes var syftet att den skulle kyla kärnkraftverkets reaktorer. I dag levererar OKG:s vätgasproduktion även till en extern marknad.

Äspölaboratoriet norr om Oskarshamn är en forskningsanläggning inför byggandet av det framtida kärnbränsleförvaret. Här har Svensk Kärnbränslehantering AB (SKB) bedrivit forskning och experiment i full skala på cirka 450 meters djup i urberget. Bygget av Äsöplaboratoriet började 1990 och togs i drift 1995. I dag omfattar SKB:s verksamhet i Oskarshamn även mellanlagret Clab och man planerar nu för att bygga en inkapslingsanläggning. Slutförvaret kommer att förvaras i Östhammars kommun.