Vatten och avlopp - installation eller väsentlig ändring av en anläggning

En anmälan behövs om du ska ansluta dig till det kommunala ledningsnätet eller göra ändringar av befintliga ledningar i en byggnad eller på tomten. Du behöver skicka in en anmälan med tillhörande ritningar och få ett startbesked innan du får börja åtgärden. Startbesked för anmälningspliktiga åtgärder gäller i två år. Det innebär att du har två år på dig att bli färdig från att startbesked har lämnats.

Kontakta gärna byggfunktionen om du har frågor om en anmälan och vilka handlingar som kan behövas. 

Exempel på åtgärder som kan kräva anmälan:

  • När du ska ansluta dig till det kommunala ledningsnätet
  • Vid en om- eller tillbyggnad som innebär att du utökar antalet tappställen eller avlopp
  • När vatten- och avloppsinstallationer görs i ett rum som tidigare inte har haft några installationer
  • Vid stambyten och stamrenoveringar ska genomföras i en fastighet
  • När vatten eller avloppsledningarna ska läggas om i en byggnad eller på tomten

Observera att åtgärder som gäller enskilda avloppsanläggningar kan kräva anmälan/ansökan till miljöfunktionen. 

Följande handlingar behöver du lämna in:

  • Anmälan (ej bygglovspliktig åtgärd)
  • Situationsplan med inritade ledningar (om åtgärden innebär att ledningar på tomten ska ändras)
  • Planritning, skala 1:100 där det framgår vad som ska installeras eller ändras

Vi kan behöva fler handlingar för att göra en bedömning av ditt ärende. I så fall meddelar vi dig vad som behövs. 

Anmälan med tillhörande handlingar kan skickas per post till Samhällsbyggnadskontoret, Box 706, 572 28 Oskarshamn eller lämnas in via e-post till sbk@oskarshamn.se

  • Om du lämnar in en komplett anmälan med tydliga och fackmannamässiga  handlingar förkortar du tiden för vår handläggning.
  • De handlingar du skickar in gäller för ditt beslut om startbesked. Om du vill göra ändringar kan du behöva skicka in en ny anmälan och få ett nytt startbesked.