Kontakta Oskarshamns kommun

1. Servicecenter – din kontakt med kommunen

Oskarshamns kommun är en stor organisation och det är inte alltid lätt att veta vem som kan svara på vad, därför finns Servicecenter.

Till oss är du välkommen med alla frågor som rör den kommunala servicen. Vill du veta hur du ansöker om hemtjänst? Eller hur du får en förskoleplats till ditt barn? Hur du bokar en borgerlig vigsel? Eller har du sett att ett hål i gatan behöver lagas?

Vi lyssnar, tar emot synpunkter, guidar och hjälper dig. Har vi inte svaret du är ute efter ser vi till att vägleda dig vidare tills du finner dina svar. Servicecenter ökar tillgängligheten och kvalitén på informationen och ger likvärdig service till alla. Välkommen med dina frågor till oss!

Servicecenter – your contact with the Municipality

Att komma i kontakt med Servicecenter är enkelt

Du kan ställa dina frågor via telefon, e-post eller besöka oss personligen.

Vi finns i Stadshusets huvudentré, Varvsgatan 8, Oskarshamn.

Telefon: 010-35 60 000

Om du vet namnet på den du söker, tryck 1 för att komma till röststyrning. Eller vänta kvar så kommer du till en kommunvägledare.

E-post: servicecenter@oskarshamn.se

Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net.

Kontakta oss via Texttelefoni.se

  • För dig som skriver din dialog: texttelefon@texttelefoni.se
    Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.texttelefoni.se eller mobilappen ”Texttelefoni.se” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
  • För dig som vill ringa upp någon som skriver sin dialog. Telefon: 020-600 650.
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information om Texttelefoni.se hittar du på www.texttelefoni.se.

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Kontakta oss via Bildtelefoni.net

  • För dig som använder teckenspråk i dialogen: tolk@tolk.sip.nu.
    Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.bildtelefoni.net eller mobilappen ”Bildtelefoni.net” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
  • För dig som vill ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen: 020-28 00 20.
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Bildtelefoni.net har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information om Bildtelefoni.net hittar du på www.bildtelefoni.net.

Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Kontakta oss via Teletal

  • Teletal når du på 020-22 11 44. Det är samma nummer för alla som vill ringa via Teletal.

Teletal har öppet vardagar klockan 07.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är kostnadsfri. Mer information om Teletal hittar du på www.teletal.se.

Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Våra öppettider

Måndag–fredag 07.30–16.30

2. Felanmälan

Anmäl via e-tjänst

Om du upptäckt något som är trasigt eller fel kan du, på ett enkelt sätt, informera oss genom våra e-tjänster för felanmälan. Det kan till exempel handla om en vattenläcka, trasig gatubelysning, ett hål i gatan, nedskräpning eller andra typer av fel.

Anmäl fel här

Anmäl via telefon

Vill du hellre kontakta oss på telefon, ringer du till Servicecenter 010-35 60 000, servicecenter@oskarshamn.seunder kontorstid. Servicecenter tar emot alla felanmälningar om fastigheter, vatten och avlopp, gator och vägar, parker, skog och lekplatser, parkeringsautomater, bussväntkurer, gatubelysning eller andra typer av fel.

Övriga tider sker akut felanmälan till följande telefonnummer:

  • Fastigheter, telefon 010-35 60 700
  • Vatten och avlopp, telefon 0470-176 60
  • Gator och vägar, telefon 0470-176 60
  • Parker, skog och lekplatser, telefon 0470-176 60
  • Bussväntkurer, Kalmar länstrafik, telefon 010-21 21 000
  • Fritidskontorets anläggningar: 010-35 61 088

3. Socialjour - Sydostjouren

När inte övrig socialtjänst är tillgänglig är vår gemensamma socialjour Sydostjouren öppen. Du når Sydostjouren kvällar, nätter och helger via 020-45 39 00. Sydostjouren tar emot anmälningar om barn som far illa, våld inom familjen samt akut behov av vård för personer med skadligt bruk.

4. Synpunkter och e-förslag

Vi vill bli ännu bättre! Berätta vad du tycker om tjänsterna och servicen som Oskarshamns kommun levererar. När du skickar en synpunkt registreras din fråga som en allmän handling i Oskarshamns kommun. Du kan välja att vara anonym men då kan vi inte heller kontakta dig.

5. Kontakta politiker

Det är viktigt att de som representerar dig får veta vad du tycker.

Kontaktuppgifter till alla förtroendevalda inom Oskarshamns kommun.