Så kontaktar du kommunen – lättläst

Kommunen arbetar för dig och alla andra som bor i Oskarshamns kommun.

Du är alltid välkommen att ta kontakt med kommunen om du undrar över något eller tycker något.

Telefon

Du kan ringa till kommunens Servicecenter.

Telefonnumret är 010-35 60 000.

Vi har öppet:

Måndag–fredag 07.30–16.30.

På lördagar och söndagar har vi stängt.

Om du har en funktionsnedsättning eller är i behov av stöd eller hjälp i telefonsamtal kan du ringa till oss med hjälp av Post- och telestyrelsens (PTS) kostnadsfria samtalsförmedlande tjänster Texttelefoni.se, Teletal eller Bildtelefoni.net.

Kontakta oss via Texttelefoni.se

  • För dig som skriver din dialog: texttelefon@texttelefoni.se
    Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.texttelefoni.se eller mobilappen ”Texttelefoni.se” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
  • För dig som vill ringa upp någon som skriver sin dialog. Telefon: 020-600 650.
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information om Texttelefoni.se hittar du på www.texttelefoni.se.

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Kontakta oss via Bildtelefoni.net

  • För dig som använder teckenspråk i dialogen: tolk@tolk.sip.nu.
    Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.bildtelefoni.net eller mobilappen ”Bildtelefoni.net” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
  • För dig som vill ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen: 020-28 00 20.
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Bildtelefoni.net har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information om Bildtelefoni.net hittar du på www.bildtelefoni.net.

Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Kontakta oss via Teletal

  • Teletal når du på 020-22 11 44. Det är samma nummer för alla som vill ringa via Teletal.

Teletal har öppet vardagar klockan 07.30–20.00 och helger klockan 12.00–16.00. Tjänsten är kostnadsfri. Mer information om Teletal hittar du på www.teletal.se.

Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

E-post

Du kan skicka e-post till kommunen.

E-postadressen är kommunen@oskarshamn.se

Brev

Du kan skriva brev till kommunen.

Skicka brevet till

Oskarshamns kommun
Box 706
572 28 Oskarshamn

Internet

Kommunen har en webbplats på Internet.

Adressen dit är www.oskarshamn.se 

Du är på www.oskarshamn.se just nu.

Besök

De som arbetar på kommunen finns i flera olika hus.

Därför ska du ringa först och berättar vem du vill besöka.

Då kan de som arbetar i kommunens Servicecenter hjälpa dig att boka besök och berätta var du ska gå.

Servicecenter har telefonnummer 010-35 60 000.

Du kan också gå till Servicecenter, det finns i Stadshuset på Varvsgatan 8 i Oskarshamn.

Här kan du läsa mer om hur du kontaktar Oskarshamns kommun. (inte skrivet som lättläst)