Bostadsanpassningsbidraget är ett bidrag som riktar sig till dig som har en har en bestående eller långvarig funktionsnedsättning. För bidraget kan du anpassa bostaden. Det handlar om att du ska kunna förflytta dig, sova, sköta hygien, laga mat, äta och ta dig in och ur bostaden.
Bostadsanpassningsbidrag är ett kommunalt bidrag som styrs av lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.
Bostadsanpassningsbidrag riktar sig till dig som har en bestående funktionsnedsättning oavsett ålder. Är du under 18 år representeras du vanligtvis av dina vårdnadshavare. Alla vårdnadshavare ska skriva under ansökan om bostadsanpassningsbidrag.
Har du svårt att ansöka på egen hand kan du ta hjälp av ett ombud. Ditt ombud behöver då ha en fullmakt.
Exempel på vanliga anpassningar
- ta bort trösklar
- sätta in stödhandtag
- bredda dörröppningar
- förbättra duschmöjligheter
- installera spisvakt
- installera dörrautomatik
- sätta in ramper och hissar
Kommunen beviljar inte bidrag om de sökta åtgärderna är normalt bostadsunderhåll eller om de behövs på grund av brister i bostadens skick eller eftersatt underhåll.
Bidragsbelopp
Om det går att göra anpassningen på flera sätt får du bidrag för det alternativ som är billigast och minst omfattande.
Du kan inte få bidrag för kostnader som täcks av ROT-avdrag för arbetskostnad eller Försäkringskassans ersättningar.
Så ansöker du om bostadsanpassningsbidrag
Du ansöker genom att fylla i och skicka in en blankett.
Du ansvarar för att ansökan fylls i fullständigt och att uppgifterna är korrekta. Var noga med att fylla i alla obligatoriska uppgifter. Om det fattas uppgifter som ansökan måste kompletteras med tar det längre tid innan du får ett beslut.
Tänk på att tydligt beskriva vad du söker bidrag för.
Har du svårt att göra ansökan på egen hand kan du höra av dig till handläggaren på kommunen för mer information och hjälp.
Handlingar du behöver bifoga
Ordna de handlingar som behövs till din ansökan så att du kan skicka in dem tillsammans med ansökningsblanketten. Du behöver skicka in:
Intyg från medicinskt sakkunnig
Intyget ska beskriva din funktionsnedsättning och att behovet av anpassningen är nödvändig. En arbetsterapeut eller annan medicinsk sakkunnig kan skriva detta intyg. Utan intyg från en medicinskt sakkunnig kan vi inte bedöma din ansökan. Vi kräver inte intyg för enklare åtgärder som spisvakt och trösklar.
Ditt intyg behöver skrivas av någon som:
- har träffat dig och bedömt ditt behov av bostadsanpassning
- har medicinsk kompetens att bedöma din funktionsnedsättning och konsekvenserna av den. Det kan vara till exempel arbetsterapeut, fysioterapeut eller läkare.
I vissa fall kan det krävas intyg från en sakkunnig med specialistkompetens inom exempelvis synnedsättning, hörselnedsättning, psykisk funktionsnedsättning eller allergi.
Information till dig som skriver intyg
Den som ansöker om bostadsanpassningsbidrag ska bifoga ett intyg tillsammans med ansökan, där det framgår att åtgärderna är nödvändiga med hänsyn till funktionsnedsättningen. En arbetsterapeut, en läkare eller någon annan medicinsk sakkunnig ska skriva intyget. Här kan du som skriver intyget läsa mer om hur intyget ska utformas.
I din roll som intygsskrivare ska du beskriva de behov som personen har av anpassning med hänsyn till funktionsnedsättningen. Innehållet i intyget ska grunda sig på din bedömning av aktiviteten i den aktuella miljön och hur funktionsförmågan påverkas.
Du behöver tänka på att skriva korrekta och entydiga uppgifter. Du behöver även uttrycka vad som är dina egna iakttagelser och vad andra uttrycker. Det intyg du skriver kommer vid en överklagan att följa med handlingarna som skickas till domstol.
Bostadsanpassningsbidrag kan inte beviljas om personens behov kan tillgodoses med hjälpmedel som erbjuds av regionen eller kommunen enligt hälso- och sjukvårdslagen. Det är därför viktigt att det framgår av intyget om det varit aktuellt att prova med hjälpmedel.
Intyget skrivs på uppdrag av den som söker bostadsanpassningsbidrag och tillhör personen. Personen väljer själv om intyget ska bifogas till ansökan.
Medgivande från fastighetsägare
Om du hyr en bostad eller bor i en bostadsrätt måste fastighetsägaren godkänna bostadsanpassningen för att du ska kunna få bidrag. Godkännandet ska vara skriftligt och det ska framgå att fastighetsägaren inte kräver att bostaden ska återställas när du flyttar ut.
Du behöver inte skicka in ett godkännande om det är du själv som äger det småhus eller den villa som du bor i.
Information till fastighetsägare som ger sitt medgivande
Ditt medgivande som fastighetsägare är en förutsättning för att bidraget om bostadsanpassning ska kunna beviljas, men du har ingen skyldighet att ge ditt medgivande.
Om du lämnar medgivande:
- godkänner du anpassningen
- avsäger du dig krav på att hyresgästen behöver betala för att återställa bostaden
- avsäger du dig krav på att bostadsrätts-/äganderättsinnehavaren behöver betala för att återställa gemensamma ytor som påverkats av bostadsanpassningen
- kan du som hyresvärd/bostadsrättsförening ansöka om återställningsbidrag när den boende inte längre bor kvar
Läs mer om återställningsbidrag
Medgivande från annan nyttjanderättshavare
Om du bor tillsammans med någon eller om det finns andra personer som har rätt att använda bostaden måste dessa personer godkänna att anpassningen får göras. Dessa personer kallas för nyttjanderättshavare. Medgivandet ska vara skriftligt och det ska framgå att det inte finns krav på att bostaden ska återställas när du flyttar ut. De skriver under på ansökningsblanketten.