Vill du servera eller sälja alkohol i Oskarshamns kommun? Här hittar du information om vad som gäller för dig som söker serveringstillstånd eller vill bedriva gårdsförsäljning av alkoholdrycker. Du får veta när ett tillstånd krävs, hur du ansöker, vilka regler som gäller och vad som är viktigt att tänka på innan du skickar in din ansökan.
Ansökningar om serveringstillstånd och tillstånd för gårdsförsäljning handläggs av samhällsbyggnadskontoret, och det är samhällsbyggnadsnämnden som är ansvarig nämnd.
Serveringstillstånd i Oskarshamns kommun
Alkoholservering i Oskarshamn ska ske på ett ansvarsfullt och seriöst sätt, med hänsyn till människors hälsa och trygghet. För att tydliggöra vad som gäller för dig som söker – eller redan har – ett serveringstillstånd har Oskarshamns kommun tagit fram riktlinjer för alkoholservering. Se även våra riktlinjer för uteserveringar.
Viktigt att veta vid ansökan om serveringstillstånd
Krav på dig som ansöker om serveringstillstånd
- Du som ansöker måste ha fyllt 20 år.
- Du får inte vara dömd för något brott de senaste åren.
- Du ska kunna uppvisa ekonomisk skötsamhet. Till exempel att du skött din bokföring och betalat dina skatter och avgifter i tid.
- Du ska kunna redogöra för finansieringen av verksamheten.
- Du ska göra ett kunskapsprov för att visa att du har nödvändiga kunskaper om alkohollagstiftningen. Kunskapsprovet gör du hos kommunen. Folkhälsomyndigheten har tagit fram en kunskapsplan för provet. Om du redan har gjort provet eller kan visa på erfarenhet av alkoholservering, kan det vara så att du inte behöver göra provet. Kraven på personlig och ekonomisk lämplighet gäller även för andra med betydande inflytande i verksamheten som till exempel; ägare, finansiär eller restaurangchef.
Krav på serveringsstället
- Det ska finnas ett eget kök.
- Det ska finnas ett varierat utbud av maträtter. Merparten av maträtterna ska vara tillredd från råvara.
- Det ska finnas tillräckligt med sittplatser för matservering.
- Den ska vara lämplig ur brandsäkerhetssynpunkt, till exempel kunna utrymmas utan problem om det börjar brinna.
- Serveringen får inte orsaka problem för ordning och nykterhet eller medföra risk för människors hälsa. Det kan till exempel handla om störningar för grannar, ungdomshänsyn och kända geografiska problemområden.
Folkhälsomyndigheten har tagit fram en kunskapsplan som vägledning till vilka kunskaper som krävs om alkohollagstiftningen vid kunskapsprover.
När behövs det ett serveringstillstånd?
Du som ska servera alkohol behöver nästan alltid ansöka om serveringstillstånd. Du ansöker om serveringstillstånd hos kommunen. Tillståndet kan vara tillfälligt eller gälla återkommande under en viss tidsperiod eller gälla året runt (stadigvarande).
Exempel när serveringstillstånd behövs:
- Restaurangverksamhet med alkoholservering.
- Servering av alkohol till slutna sällskap som föreningar eller företag i festvåningar eller klubblokaler.
- Tillfälligt serveringstillstånd behövs bland annat vid anordnande av festivaler, personalfester och bröllop.
Den som bedriver cateringverksamhet för slutna sällskap kan meddelas stadigvarande serveringstillstånd under förutsättningen att den lokal där serveringen äger rum för varje tillfälle anmäls till och godkänns av kommunen.
Ansökan om serveringstillstånd kan också handla om att ett redan beviljat tillstånd behöver utökas, till exempel för uteservering eller förlängda öppettider.
När behövs inte serveringstillstånd?
Serveringstillstånd behövs inte om serveringen:
- sker utan vinstintresse och
- sker i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller lättdrycker och
- sker vid ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer samt
- att deltagarna inte betalar någonting förutom kostnaden för inköp av dryckerna.
Observera att alla fyra punkterna måste vara uppfyllda för att du inte ska behöva söka serveringstillstånd.
Så ansöker du om serveringstillstånd
Du ansöker om serveringstillstånd via vår e-tjänst. Läs informationen i rutan neda innan du skickar in din ansökan.
Innan du söker serveringstillstånd
Innan du ansöker om serveringstillstånd bör ni internt svara på dessa frågor:
- Har du blivit dömd eller avtjänat straff för något brott de senaste tre (3) åren?
- Har du personligen, eller bolagen du varit engagerad i, haft restföringar hos Kronofogdemyndigheten de senaste tre (3) åren?
- Har du personligen, eller bolagen du varit engagerad i, fått flera påminnelser om skatteinbetalningar (negativt saldo på skattekontot) från Skatteverket de senaste tre (3) åren?
- Kan du med handlingar så som lånehandlingar (reverser), kontoutdrag et cetera, redovisa samtliga kostnader du haft för uppstarten av din verksamhet (köpeskillingar, löpande hyror, nyinvesteringar med mera)?
- Innehåller din meny tre förrätter, tre huvudrätter och tre desserter som inte är halvfabrikat? (Pizza räknas enbart som en rätt även om den varieras)
- Har ni ett kök i er restaurang där det är möjligt att tillaga de rätter som finns i er meny?
Om du har svarat JA på någon av frågorna 1–3 är risken stor att din ansökan om serveringstillstånd kommer att avslås.
Om du har svarat NEJ på någon av frågorna 4–6 är risken stor att din ansökan om serveringstillstånd kommer att avslås.
Ansök om serveringstillstånd
Avgift
Avgiften för serveringstillstånd betalas in till Plusgiro 32146-3. Skriv "Serveringstillstånd och namnet på sökanden" i meddelandet.
För dig som redan har tillstånd
Om din verksamhet förändras kan du behöva anmäla detta till kommunen, eller i vissa fall göra en ansökan. Här hittar du de situationer där du enligt alkoholhollagen måste kontakta kommunen.
Vissa anmälningar går fort och är kostnadsfria. Andra händelser ska du ansöka om. Ansökningsavgiften är kopplad till hur lång tid ärendet tar att utreda.
Händelser där du enligt alkohollagen är skyldig att göra anmälan eller ansökan:
- Anmälan av serveringsansvarig personal. Ett serveringsställe måste alltid ha en person som är serveringsansvarig på plats. Denna ska vara lämplig för uppgiften och vara minst 20 år. Personen ska finns på stället som ägarens förlängda arm, det vill säga ha kontroll, kunskap och kunna bistå myndigheter vid tillsyn. Handläggningstiden är cirka en dag.
- Anmälan om enklare ändringar i bolaget (i styrelsen, adress eller liknande). Skicka in ett nytt registreringsbevis samt ny adress, telefonnummer med mera, kommunen behöver veta hur vi får tag på er. Vid ändrade ägarförhållande se punkt 5 eller 6 nedan. Handläggningstiden är cirka en dag.
- Ansökan om utvidgat tillstånd av tid/yta eller ändring av serveringstillståndet till exempel inriktning, ombyggnad eller annat. Om du vill få ändrad serveringstid, utökad yta eller har bytt inriktning på verksamheten fyller du i blanketten. Handläggningstiden är cirka sex veckor.
- Utökad serveringstid. Handläggningstiden är cirka sex veckor.
- Ansökan om ägarbyte i bolaget. Handläggningstiden är cirka två månader.
- Anmälan om upphörande eller nedläggning av verksamheten. Ett serveringstillstånd som inte längre används ska återkallas, exempelvis vid ägarbyte eller nedläggning. Fyll även i en restaurangrapport. Vid konkurs eller dödsbo, prata med förvaltaren som får höra av sig till Oskarshamns kommun. Handläggningstiden är cirka sex veckor.
- Ansökan om cateringtillstånd. Handläggningstiden är cirka två månader.
- Anmälan om provsmakning. Handläggningstiden är cirka sex veckor.
- Anmälan om kryddning av sprit. Handläggningstiden är cirka sex veckor.
- Anmäla lokal vid catering till slutet sällskap (här krävs att man sedan tidigare har ett stadigvarande serveringstillstånd för catering till slutet sällskap).
Hur går handläggningen till och handläggningstider
Så här brukar kommunens hantering av ett ansökningsärende se ut:
- Ansökan kommer in till kommunen och registreras.
- När ansökningsavgiften är betald granskas den av handläggare. Om din ansökan behöver kompletteras med fler uppgifter blir du kontaktad.
- När ansökan är komplett skickas den ut på remiss till berörda förvaltningar och myndigheter.
- Under remisstiden görs en utredning hos kommunen. Handläggaren gör även ett besök på serveringsstället.
- Utredningen kommuniceras med dig så du får möjlighet att kommentera den.
- Utredningen lämnas till samhällsbyggnadsnämnden som ska fatta beslutet.
- Beslut fattas.
- Överklaga? Är du inte nöjd med beslutet kan detta överklagas skriftligt inom tre (3) veckor från den dag du fick del av beslutet. Ange i skrivelsen vilket beslut du överklagar till exempel genom att ange beslutsdatum och diarienummer. Skrivelsen ska vara ställd till Förvaltningsrätten i Växjö och vara undertecknad av dig. Skrivelsen ska lämnas till Samhällsbyggnadsnämnden, Box 706, 572 28 Oskarshamn.
Handläggningstid för olika tillstånd och ansökningar:
- Ansökan om permanent tillstånd till allmänheten eller slutna sällskap – handläggningstid cirka två månader.
- Tillfälligt tillstånd till allmänheten – handläggningstid cirka två månader. Vid större arrangemang exempelvis festivaler beslutas dessa av samhällsbyggnadsnämnden och handläggningstiden kan bli något längre.
- Tillfälligt tillstånd till slutna sällskap – handläggningstid cirka sex veckor.
- Ansökan om cateringtillstånd – handläggningstid cirka två månader.
Gårdsförsäljning av alkohol
Riksdagen har beslutat om ändringar i alkohollagen som gör det möjligt med gårdsförsäljning av alkoholdrycker. Lagen träder i kraft den 1 juni 2025 och gäller småskalig försäljning.
För att bedriva gårdsförsäljning krävs ett särskilt tillstånd. Det är kommunerna som ansvarar för att bevilja dessa tillstånd och utöva tillsyn. Bestämmelserna om gårdsförsäljning gäller i sex år och ska utvärderas under den perioden.
Oskarshamns kommun är förberedd att ta emot ansökningar om gårdsförsäljningstillstånd från och med den 1 juni 2025.
Innan lagen träder i kraft den 1 juni 2025 kan reglerna inte tillämpas i handläggning eller beslut.
Folkhälsomyndigheten har tagit fram föreskrifter och allmänna råd om gårdsförsäljning samt föreskrifter och allmänna råd om kunskapsprov för gårdsförsäljning.
Generella krav för tillstånd för gårdsförsäljning
Förutsättningarna för att kunna få ett tillstånd är enligt alkohollagen att
- tillverkaren är juridiskt och ekonomiskt oberoende av andra tillverkare av alkoholdrycker,
- tillverkarens årsproduktion inte överstiger viss volym samt att
- försäljningen sker från den plats där den karaktärsgivande delen av tillverkningen av den aktuella alkoholdrycken sker. Tillverkare av vin ska dessutom tillverka vinet av druvor som uteslutande kommer från tillverkarens egna odlingar.
Den som fått tillstånd för gårdsförsäljning av alkoholdrycker ska ha ett egenkontrollprogram för att kontrollera att reglerna för försäljningen följs. Programmet ska bifogas när ansökan om tillstånd skickas till kommunen.
Utöver detta ska samma regler gälla som för den som ansöker om serveringstillstånd, det vill säga att
- tillståndshavaren ska vara både ekonomiskt och personligt lämplig
- sökanden ska ha avlagt ett prov för att visa på tillräckliga kunskaper om alkohollagen och anslutande föreskrifter.
Innan kommunen beslutar om tillstånd ska ett yttrande från Polismyndigheten tas in.
Ett tillstånd för gårdsförsäljning kan inte gälla tills vidare, utan ska gälla för en viss tid. Eftersom regleringen föreslås vara tidsbegränsad kan ett tillstånd som längst gälla fram till det datum då lagens bestämmelser upphör.
Oskarshamns kommun kommer att ta ut avgifter för bland annat tillståndsprövningen och tillsynen.
Krav kopplade till gårdsförsäljningen
Enligt lagen gäller följande krav vid gårdsförsäljning
- Gårdsförsäljning får enbart ske till konsumenter som har deltagit i ett kostnadsbelagt besöksarrangemang som har anknytning till den alkoholdryck som tillståndet gäller. I samband med arrangemanget ska information lämnas om alkoholens skadeverkningar.
- Det finns begränsningar för hur stor mängd varje person får köpa.
- Precis som vid övrig detaljhandel är åldersgränsen 20 år för att få köpa alkoholdrycker.
- Försäljningen ska ske från ett avgränsat utrymme som tillståndshavaren disponerar.
- Flera tillståndshavare får inte ha ett gemensamt utrymme för gårdsförsäljning. Däremot kan lokalerna för tillverkning delas med andra småskaliga tillverkare.
- Försäljningstiden kan vara som längst mellan klockan 10.00 och 20.00. Försäljning får ske alla veckodagar. Tillståndshavaren eller en försäljningsansvarig person ska alltid vara närvarande och ha tillsyn över försäljningen.
- Priset på de drycker som säljs får inte sättas lägre än tillverkningskostnaden samt ett skäligt påslag.
- Vid ett och samma tillfälle kan en person köpa: 0,7 liter spritdryck, tre liter vin, tre liter starköl och tre liter andra jästa alkoholdrycker.
Koppling till provsmakningstillstånd och andra serveringstillstånd
Den som har tillstånd för gårdsförsäljning får erbjuda provsmakning av de drycker som tillståndet gäller så länge det sker i anslutning till försäljningen. Något särskilt provsmakningstillstånd behövs inte.
Det finns inget som hindrar att den som har tillstånd för gårdsförsäljning även har serveringstillstånd.
Så ansöker du om tillstånd för gårdsförsäljning
Du ansöker om tillstånd för gårdsförsäljning via vår e-tjänst. Läs informationen om bilagor i rutan nedan innan du skickar in din ansökan.
Information om bilagor
Egenkontrollprogram
Egenkontrollprogrammet ska innehålla:
- namn på företaget
- uppgift om vilken verksamhet egenkontrollprogrammet gäller för
- datum för upprättande
- i förekommande fall datum för uppdatering.
Det ska också beskriva verksamhetens rutiner för:
- hur besöksarrangemang genomförs,
- hur information om alkoholens skadeverkningar lämnas i samband med arrangemanget,
- hur ålderskontroll sker vid försäljning,
- hur verksamheten säkerställer att alkoholdrycker inte lämnas ut till någon som inte har rätt att köpa varorna och hur ett nekande av försäljning hanteras,
- hur verksamheten säkerställer att försäljning endast sker till den som deltagit i ett besöksarrangemang,
- hur verksamheten säkerställer att försäljning till besökaren inte överskrider tillåten mängd,
- hur försäljningsansvarig personal och övrig personal informeras och får det stöd som de behöver för att kunna följa alkohollagens allmänna bestämmelser och anslutande föreskrifter,
- hur tillverkaren följer upp produktionsvolymen av olika dryckesslag,
- på vilket sätt tillverkaren uppfyller kraven på oberoende i 1 kap. 13 § alkohollagen,
- hur prissättningen av alkoholdryckerna görs, och
- hur prissättningen av besöksarrangemang görs.
- Ett egenkontrollprogram ska även innehålla en beskrivning av verksamhetens rutiner för hur marknadsföringsreglerna i 7 kap. alkohollagen (2010:1622) beaktas vid besöksarrangemanget.
- Om utrymmet för gårdsförsäljning omfattas av ett serveringstillstånd ska egenkontrollprogrammet visa hur kraven för de olika tillstånden ska uppfyllas.
- Vid gårdsförsäljning av vin ska egenkontrollprogrammet innehålla uppgifter om vilka odlingar de druvor som används vid tillverkningen kommer ifrån.
Finansieringsplan
Kommunen behöver få veta varifrån pengarna kommer från för finansieringen av verksamheten. Av finansieringsplanen ska framgå kostnad för köp av rörelsen, ombyggnadskostnad och övriga finansieringsbehov. Flödet av pengarna inklusive pengarnas ursprung tillbaka i tiden ska i detalj redovisas. Det måste även kunna visas att säljaren mottagit pengarna. Att pengarna förts över till säljaren av verksamheten kan till exempel styrkas genom kontoutdrag och kvittens som visar att säljaren mottagit pengarna. Av kontoutdraget ska framgå vem som är kontohavare.
Köpeavtal/kontrakt, och/eller hyresavtal, arrendeavtal gällande tillverknings- och försäljningslokal(er)
- Kopia av undertecknat köpe- eller arrendeavtal, undertecknat av båda parterna.
- Kopia av sökandens hyreskontrakt om lokalen hyrs, undertecknat av båda parterna.
Registreringsbevis
Kan beställas från Bolagsverket.
Godkänd upplagshavare
Skatteverket ska ge ett godkännande för att få vara upplagshavare för alkoholvaror. Bifoga beslutet om godkännande.
Registrering livsmedelsanläggning
Bifoga en bekräftelse på att lokalen är registrerad för hantering av livsmedel på kommunen. Vid sprittillverkning och tillverkning av vin av druvor görs registreringen hos livsmedelsverket.
Ritning över försäljningsutrymmet
Planritning över hela försäljningsstället där försäljningsutrymmet är inritad. Redogör för hur eventuell servering är avgränsad.
Försäljningsansvariga personer
Anmälan om försäljningsansvariga personer, namn och personnummer.
Ägarförhållanden
- Uppgifter från Skatteverket – bevis om att bolaget är registrerat för skatt, moms och arbetsgivaravgift.
- Registerutdrag från Bolagsverket som visar vilka aktiebolag och/eller handelsbolag sökanden samt bolagsmännen är och varit verksamma i, samt registreringsbevis från Bolagsverket.
- Kopia av aktiebok eller uppgifter om andelsfördelning i handelsbolag (kopia av bolagsavtal)
- Intyg från Skatteverket om tillverkare kan ses som en oberoende producent av alkoholdrycker (inget krav).
Anmälan till länsstyrelsen
För att vara en primärproducent av livsmedel krävs en anmälan till länsstyrelsen. Bifoga beslutet på att anmälan är gjord.
Ansök om tillstånd för gårdsförsäljning
Avgift
Avgiften för gårdsförsäljningstillstånd betalas in till Plusgiro 32146-3. Skriv "Gårdsförsäljningstillstånd och namnet på sökanden" i meddelandet.
Tillsyn
Kommunen är tillsammans med framförallt polismyndigheten ansvarig för tillsyn av restaurangnäringen och detaljhandelsförsäljningen av öl och tobak. Varje tillståndshavare måste en gång per år redovisa sin omsättning av alkoholdrycker till kommunen. Den årliga tillsynsavgiften som tillståndshavaren måste betala till kommunen baseras på denna omsättning.