Frågor och svar om egen brunn
Vad händer om vattnet tar slut i min brunn?
Vad händer om vattnet tar slut i min brunn?
Om du har enskild vattenförsörjning är det du som fastighetsägare som har ansvar för att det finns tillräckligt med vatten av bra kvalitet i din brunn. Är det låga vattennivåer generellt behöver man vara sparsam med vattnet om man har egen brunn. Det kan behövas mycket nederbörd och kan ta lång tid innan nivåerna i grundvattnet är återställda. I extrema fall kan dock brunnen sina, och man behöver akut hjälp.
På kort sikt kan du lösa problemet genom att:
- Fråga dina grannar om du får fylla på vattendunkar hos dem.
- Fylla på dunkar vid något av VA-huvudmannens tappningsställen.
Problemet kommer med all sannolikhet tillbaka, så du bör komma fram till en mer långsiktig lösning också:
- Kontrollera om du kan ansluta dig till kommunalt vatten och avlopp
- Borra eller gräv en ny brunn eller möjligtvis fördjupa din befintliga brunn.
Jag har slut på vatten, var kan jag hämta dricksvatten?
Du kan köpa vatten av Tekniska kontoret, då ordnar du själv med transport och något att ta vattnet i. Kontakta kommunens Servicecenter, servicecenter@oskarshamn.se, 010-35 60 000 så får du besked om tappningsställe beroende på var du bor och hur mycket du behöver. Utanför kontorstid kan du nå vår VA-beredskap via SOS Alarm på 0470–176 60.
Om du väljer att fylla på i brunnen kan du ringa ett åkeri som har möjlighet att köra ut en tankbil med dricksvatten.
Kostnad för dricksvatten
Det kostar 10 kronor per kubikmeter att köpa vatten från tekniska kontoret samt eventuell timtid för Tekniska kontorets personal i samband med vattenpåfyllning.
Vad ska jag tänka på när jag hämtar dricksvatten i dunkar så att det håller sig fräscht?
Fyll dunkarna med dricksvatten av bra kvalitet, till exempel kommunalt dricksvatten.
Använd väl rengjorda flaskor eller dunkar och förvara vattnet mörkt och så svalt som möjligt. Glasbehållare eller plastflaskor/dunkar märkta med symbolen "glas och gaffel" är utmärkta.
Rent dricksvatten i en ren behållare i kylskåp bör hålla lika länge som mjölk i kylskåp, det vill säga minst en vecka, troligen mycket längre tid. Om det är bra kvalitet på vattnet som tappas upp och dunken är ren samt står mörkt och svalt kan vatten hålla upp till sex månader i krissituationer, men det rekommenderas att man byter vattnet oftare för att vara på den säkra sidan och slippa unken smak. Kontrollera vattnet ungefär varannan månad.
Kan kommunen hjälpa till med flexitankar?
Kommunen har tyvärr inga tankar för utlåning.
Gäller särskilda regler för dig med djurhållning?
Vi försöker hitta en lösning från fall till fall beroende på vattenbehov. Kontakta Servicecenter, servicecenter@oskarshamn.se, 010-35 60 000 som kan lotsa dig vidare. I mån av tid kan räddningstjänsten transportera, de har dock inga dricksvattengodkända tankar.
Jag har slut på vatten i min brunn. Ska man eller kan man fylla på?
Experterna har olika åsikter om det är bra att fylla på en brunn eller inte. Det beror på geologin samt om brunnen är grävd eller borrad. Hur eller hur är detta en mycket kortsiktig lösning, då vattnet lämnar brunnen på samma sätt som det strömmar till. Det finns också en viss risk att vattnet blir grumligt eller bara försvinner till ingen nytta, eftersom brunnsvattnet egentligen ska rinna till genom marken/sprickor i berget och inte komma uppifrån.
Om du väljer att fylla på brunnen kan du ringa ett åkeri som har möjlighet att köra ut en tank med vatten.
Kan jag ansluta mig till kommunalt vatten?
Utbyggnaden av kommunalt VA följer den VA-plan som aktualiserades av kommunfullmäktige 2020. Ligger fastigheten utanför VA-verksamhetsområdet kan det vara möjligt för fastighetsägaren att gräva fram till befintlig VA-ledning och koppla på sig samt sluta avtal om detta med Tekniska kontoret.
Jag har ofta slut på vatten i min brunn, nu vill jag borra djupare/ny brunn, hur går jag till väga?
Vi rekommenderar att du använder dig av certifierade brunnsborrare. Sveriges geologiska undersökning (SGU) har i samarbete med certifieringsorganet SITAC och branschorganisationerna tagit fram de krav som ställs för certifiering av vatten- och brunnsborrare.
Anmälan eller ansökan om tillstånd kan krävas i vissa områden i Oskarshamns kommun. Kontakta Samhällsbyggnadskontoret, sbk@oskarshamn.se, 010–35 60 000 för information om din fastighet ligger i område som kräver anmälan/tillstånd. Glöm inte bort att ta ett prov på vattnet för att se om ytterligare rening behövs.