Helén Johansson

Helén Johansson rättar prov.

Helén Johansson är lärare i årskurs 4–6 på Norra skolan. Hon undervisar i svenska, engelska, matematik, NO och teknik. Helén började jobba i kommunen år 2008 och började på Norra skolan år 2011. Hon är legitimerad lärare för årskurs 1–7 efter att studerat lärarprogrammet på universitetet i Kalmar.

En vanlig arbetsdag börjar cirka klockan 7 med förberedelser inför dagen och att se till så att allt är på plats. Vissa dagar bedrivs undervisning hela dagen. Eleverna är i skolan mellan klockan 8 och 14.20. Andra dagar finns det utrymme för planeringstid och förberedelser inför kommande lektioner. Utöver undervisning och planering är lärarna rastvärdar under dagen. Periodvis förekommer utvecklingssamtal, andra samtal med föräldrar och rättning efter skoltid. Lärare är inte bara lärare utan också en trygg punkt för eleverna. Det är viktigt att se och höra eleverna och att lyssna på dem.

Varför valde du Oskarshamns kommun som arbetsgivare?

– Jag jobbade i Västervik tidigare och bodde i Påskallavik. Pendlandet tog tid och då ville jag till Oskarshamn. Jag är från Oskarshamn och det kändes skönt att komma tillbaka hit.  Jag hade hört mycket gott om Norra skolan och ville hit från början men mellanlandade bland annat på en mindre enhet i Dragskär och på Vallhallaskolan. Oskarshamn är en fantastisk stad med många vackra platser, bra skolor och närhet till havet. Det är lagom stort. Jag träffar ofta människor att hälsa på eller prata med på stan. Det vi har gemensamt i kommunen är en hög ambitionsnivå. Vi vill att barnen ska få ut det bästa och mesta av skolan.

Hur skulle du beskriva din arbetsplats?

– Det är viktigt för mig att ha en arbetsplats jag trivs på. Jag är trygg här och tillsammans med kollegorna. Vi är trygga med varandra, det är högt till tak, vi kan prata om allt och har ett gott samarbete. Trots att skolan är uppdelad i olika årskurser kan man alltid gå till varandra och prata, fråga, undra och utbyta idéer. Ingen dömer eller tänker ”det där borde du kunna själv”. Här kan jag vara mig själv och ha bra och dåliga dagar.

Varför rekommenderar du att någon ska söka sig till läraryrket eller lärarutbildningen?

– Det är det bästa som finns! Jag har gjort mycket annat i livet, bland annat arbetat med städ och industri. Jag började plugga när jag var 30 år. Det är fantastiskt att möta barnen och se dem.  Mötet med barnen och att kunna utveckla, hjälpa, glädja, motivera och bidra till varje barns känsla av att de är fantastiska. Det finns inget bättre än när barnen skrattar och lär sig samtidigt! När man som lärare hittar lösningar för att varje barn ska känna att de kan – då har man gjort rätt! Jag tycker om skolutveckling, det bygger mycket på mötet med eleven och man utvecklar skolan för eleven.

Till dig som funderar på lärarutbildningen – KÖR PÅ! Studenterna kombinerar studierna med att vara på plats i verksamheten – det är ett jättebra koncept och ett framsteg för lärarutbildningen. Studenterna får se verkligheten i ett tidigt skede. Man ska våga. Det är kul att vara lärare!

På vilket sätt utvecklas du på jobbet?

– Varje dag hela tiden. I mötet med människor utvecklas man alltid.  Jag utvecklas i mötet med barnen och kollegor. Jag utvecklas som människa och lär mig även mycket om mig själv. Kollegorna är fantastiska och vi har ett bra utbyte. Framför allt utvecklas jag i förhållningssättet till människan. Det som gör klassrummet unikt är att alla i rummet är unika. Såklart behöver man läsa in sig på saker och utvecklas i det teoretiska som litteratur, artiklar eller filmer.  Jag utvecklas tillsammans med barnen och vi lär varandra.

På vilket sätt bidrar din yrkesroll till vårt samhälle?

– Vi pratar om vad som är rätt och fel, till exempel hur man beter sig utanför skolan, hur man använder sociala medier med mera. Hur gör man till exempel när man går en promenad på stan, på bio, kulturhuset eller biblioteket? Tillsammans med föräldrarna slussar vi in eleverna i vuxenlivet. Lärarna har en stor roll i det och gör det utifrån värdegrund och hur vi jobbar i skolan. Det blir en trygg punkt för en del barn som de tar med sig utanför och ser förhoppningsvis tillbaka på skolan som en rolig plats.

Vad ville du bli i årskurs 6?

– Skådespelerska och sångerska. Tyckte det lät väldigt kul. Jag gick teaterutbildning på estetprogrammet på gymnasiet. Nu är klassrummet min scen. Den använder jag till att få min “publik” att skratta, lära sig och ha kul tillsammans.